Tingkat Kepuasan Nelayan Terhadap Pelayanan Penerbitan Surat Persetujuan Berlayar (SPB) di PPS Kutaraja Banda Aceh
Abstract
The Sailing Approval Letter (SPB) is an important state-owned document issued at the fisheries syahbandar. This document is required when conducting fishing activities. SPB is issued through public services that aim to ensure the safety and security of fishermen when sailing. The purpose of this study is to determine the level of satisfaction of fishermen in the SPB issuance service and see what are the supporting factors and inhibiting factors in it. This research was conducted at Syahbandar PPS Kutarja in April 2025. The research method used is quantitative using Likert scale measurement, then analyzed descriptively. The results showed that the fishermen satisfaction index value at PPS Kutaraja was 88.70 with the Very Good category. The elements of service that need to be improved by syahbandar officers are: 1) handling complaints, suggestions and input, 2) product specifications of service types, and 3) executor behavior.
References
Adnyana, I. P. A., & Sari, I. P. (2024). Penerbitan Surat Persetujuan Berlayar di Pelabuhan Perikanan Pantai (PPP) Mayangan. Aurelia Journal, 6(1), 35-42.
Amba, N., Saleky, S. R. J., & Sahertian, O. L. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Masyarakat Di Kecamatan Salahutu Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Administrasi Terapan, 2(1), 232-239.
Chaliluddin, M. A., Rianjuanda, D., Aprilla, R. M., Afriani, L., & Fachruddin, R. (2019). The Business Study of Shark Fishing with Bottom Longline in Kutaraja Fishing Port of Banda Aceh, Indonesia. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 348 (1), 012090.
Dachi, L. I., & Dakhi, S. W. (2024). Pengaruh Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Masyarakat di Kantor Kelurahan Tualang Kecamatan Perbaungan Kabupaten Serdang Bedagai. Jurnal Genta Mulia, 15(1), 320-331.
Daming, M. (2024). Pentingnya Perilaku dalam Pelayanan Publik untuk Mewujudkan Pelayanan Prima. Journal Governance and Politics, 4(1), 30-35.
Djewed, N. (2020). Penerbitan Surat Persetujuan Berlayar Kapal Perikanan pada Kantor Unit Penyelenggara Pelabuhan Banggai. Jurnal Yustisiabel, 4(1), 1-13.
Faisal, Farid, & Rukhayati. (2022). Pengaruh Pandemi Covid-19 erhadap Kinerja Pelayanan Penerbitan Surat Persetujuan Berlayar pada Kantor Wilayah Kerja Pelabuhan Donggala. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(9), 603-611.
Jafar, B., Khairil, M., & Nuraisyah, N. (2022). Efektivitas Pelayanan Pengaduan pada Unit Pelaksana Teknis Daerah Puskesmas Talise. Katalogis, 10(1), 73-81.
Lewerissa, Y. A. (2010). Praktek Illegal Fishing di Perairan Maluku sebagai bentuk Kejahatan Ekonomi. Sasi, 16(3), 61-68.
Mardalena, T., & Sitompul, M. K. (2022). Analisis Manajemen Pengelolaan Administrasi Fisik Kapal Perikanan oleh Pos Kerja Syahbandar Meral dalam Rangka Keselamatan Kapal Berlayar. Jurnal Jalasena, 3(2), 85-94.
Mariska, S. D., & Utomo, H. S. (2024). Pelayanan Administrasi Persetujuan Olah Gerak Kapal di Kantor Unit Penyelenggara Pelabuhan Kelas III Kuala Samboja. Jurnal Administrasi Publik, 12(4), 943-953.
Mufassaroh, M. L., Murwaningsih, T., & Subarno, A. (2023). Faktor- Faktor yang Menghambat Pelaksanaan Pelayanan Publik di Kantor Kecamatan Widodaren Kabupaten Ngawi. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 7(4), 298-305.
Oliver. (2019). Manajemen Pemasaran Jasa. In Paper Knowledge. Toward a Media History of Dokuments, (Vol. 5, Issue 2).
Peraturan Menteri Kelautan dan Perikanan Republik Indonesia. (2013). Peraturan Menteri Kelautan dan Perikanan Republik Indonesia Nomor 3/PERMEN-KP/2013 tentang Kesyahbandaran di Pelabuhan Perikanan.
Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik. (2017). Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Indonesia Nomor 14/PERMENPAN-RB RI/2017 tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara Pelayanan Publik.
Ramadhani, D., Wolor, C. W., & Marsofiyanti. (2023). Pengelolaan Sarana Prasarana dalam Mendukung Kegiatan Operasional Perusahaan. Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 1(6), 211-220.
Riyadin, R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Keluarga Berencana di Kecamatan Pekalongan Kabupaten Lampung Timur (Studi Kasus Pada Desa Pekalongan). Jurnal Simplex, 2(1), 41-50.
Suherry., Jenawi, B., Setyadiharja, R.,Karim, Z. A., Setiawan, F., & Angraini, R. (2020). Survey Kepuasan Masyarakat (SKM) Pada Badan Pendapatan Daerah Kabupaten Bintan. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 19(1), 102-112.
Sumendap, J., Mandey, J., & Mambo, R. (2015). Pentingnya Kompetensi Kerja Dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai Negeri Sipil Di Biro Umum Dan Keuangan Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal Administrasi Publik, 4(32), 1-10.
Yanti, V., Meilianda, E., & Syamsidik, S. (2019). Analisis Pengaruh Parameter Fisik terhadap Indeks Kerentanan Pantai (CVI) di kawasan pantai Banda Aceh dan sekitarnya (Studi Kasus Pada Ujung Pancu sampai Ujung Bate). Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan (JARSP), 2(2), 123-123.
DOI: https://doi.org/10.35308/jpterpadu.v6i2.12740
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Perikanan Terpadu
e-ISSN: 2745-6587 I DOI: 10.35308
Dept of Fisheries, Faculty of Fisheries and Marine Science, Universitas Teuku Umar
Jl. Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23681, Indonesia
+62 852-5555-3040 l +62 852-1871-1142 l +62 813-6017-8635
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License