DRAMATURGI PENGGUNA SECOND ACCOUNT DI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM

Dito Yudhistira Iksandy

Abstract


Today, social media has become a self-representation and a form of existence for teenagers. One of the platforms that is currently popular is Instagram. These teenagers are aware that Instagram can affect their self-image, so in some cases they choose to share their stories and complaints with alternative Instagram accounts, in order to maintain their self-image. This study uses a qualitative method with a theoretical approach to Goffman's Dramaturgy. From the results of this study, it can be concluded that the informants created other Instagram accounts with the aim of being a place to complain, a place for collecting college assignments, and various other personal interests, because on their main account they use photos and their real names which are used as imaging.

Keywords


Instagram; dramaturgy; existence

Full Text:

PDF

References


Akhidatussolihah, J., Poerana, A. F., & Lubis, F. O. (2021). Dramaturgi Media Sosial: Fenomena Penggunaan Fake Account Instagram Pada Penggemar K-POP Perempuan di Karawang. PROMEDIA (PUBLIC RELATION DAN MEDIA KOMUNIKASI), 7(1).

Darina, J. (2021). Membangun Self Love Pada Remaja Pengguna Instagram Ditinjau Dari Perspektif Dramaturgi (Studi Fenomenologi Remaja Pengguna Instagram Di Desa Ngebrak). SHINE: JURNAL BIMBINGAN DAN KONSELING, 2(1), 1-17.

Dewi, R., & Janitra, P. A. (2018). Dramaturgi Dalam Media Sosial: Second Account Di Instagram Sebagai Alter Ego. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(3), 340-347.

Fauzi, M. A., & Nuraeni, R. (2017). PENGELOLAAN KESAN MAHASISWA PENGGUNA OOTD STYLE DI INSTAGRAM. Jurnal Ilmiah LISKI (Lingkar Studi Komunikasi), 3(2), 206-222.

Goffman, Erving. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, New York: Double Day.

Kertamukti, R. (2015). Instagram dan pembentukan citra (Studi kualitatif komunikasi visual dalam pembentukan personal karakter account instagram@ basukibtp). Profetik: Jurnal Komunikasi, 8(1).

Khomalia, I., & Rahman, K. A. (2018). Micro Hijabers Celebrity: Membentuk Identitas dengan Update Self-Story via Instagram (Kasus Dian Pelangi). NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 2(1), 33-42.

Mutia, T. (2018). Generasi Milenial, Instagram Dan Dramaturgi: Suatu Fenomena Dalam Pengelolaan Kesan Ditinjau Dari Perspektif Komunikasi Islam. An-Nida', 41(2), 240-251.

Pamungkas, I. R., & Lailiyah, N. (2019). Presentasi Diri Pemilik Dua AKun Instagram di Akun Utama dan Akun Alter. Interaksi Online, 7(4), 371-376.

Putri, N. S. R., & Farida, F. (2018). Pembentukan Citra Diri Mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas dr. Soetomo Surabaya dalam Instagram. Jurnal Kajian Media, 2(2).

Setiawan, R. (2019). Dramaturgi content creator dalam presentasi diri di instagram (Studi Etnografi Virtual Pada Akun Instagram@ Bangijal_Tv). DIALEKTIKA KOMUNIKA: Jurnal Kajian Komunikasi dan Pembangunan Daerah, 7(2), 12-21.

Setiawan, R., & Audie, N. (2020). MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI PRESENTASI DIRI MAHASISWI PENDIDIKAN SOSIOLOGI UNTIRTA. Community: Pengawas Dinamika Sosial, 6(1), 10-20.

Shabiriani, U. N. (2021). DRAMATURGI DALAM IDENTITAS DAN CITRA INFLUENCER KADEER BACHDIM PADA AKUN INSTAGRAM D_KADOOR. Jurnal Nawala Visual, 3(2), 81-86.

Storey, J. (2015). Cultural Theory and Popular CultureL An Introduction, Seventh Edition. New York: Routledge.

Ulfah, R., Ratnamulyani, I. A., & Fitriah, M. (2016). FENOMENA PENGGUNAAN FOTO OUTFIT OF THE DAY DI INSTGRAM SEBAGAI MEDIA PRESENTASI DIRI (Suatu Kajian Komunikasi Dalam Pendekatan Dramaturgi Erving Goffman). JURNAL KOMUNIKATIO, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.35308/source.v8i1.4546

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


SOURCE: Jurnal Ilmu Komunikasi indexed by:
 




Creative Commons License

Jurnal SOURCE is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.