Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan IV dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi
Abstract
The Ministry of Education, Culture, Research, and Technology strives to improve capacity and competence at the elementary and secondary school levels through the numeracy literacy program at the teaching campus. The Teaching Campus Program provides an opportunity for students to contribute directly to improving the quality of elementary and secondary education in Indonesia, especially in terms of literacy and numeracy. This community service activity aims to determine the implementation of the 6th batch of the teaching campus program in improving literacy and numeracy at SMPN 2 Boawae. The method used in this community service activity is to experience directly what happens in the field. This community service activity results in students feeling more motivated when learning literacy and numeracy with the teaching campus activity.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdal, N. M. (2024). Peran Program Kampus Mengajar dalam Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Kota Makassar. Jurnal MediaTIK, 7(2), 202–209. https://doi.org/10.59562/mediatik.v7i2.2891
Afandi, I. P., Irmayanti, E., & Lukiani, E. R. M. (2024). Eksistensi Program Kampus Mengajar AngkatanKe-7 dalam Meningkatan Kompetensi Literasi dan Numerasi Peserta Didik di SDN Jabon 1 Kediri. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi Kewirausahaan, 4(2), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.29407/jpeaku.v4i2.23012
Ahyar, A. M., & Zumrotun, E. (2023). Upaya Meningkatkan Budaya Literasi di Sekola Dasar Melalui Implementasi Progam Kampus Mengajar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 291–301. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.586
Anggara, W., & Aulya, C. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Pesertas Didik SDN 109 Inpres Lekoala melalui Program Kampus Mengajar. Damhil: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 94–102. https://doi.org/https://doi.org/10.37905/damhil.v3i2.28799
Ayuningtyas, N. M. (2023). PERAN STRATEGI MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA TERHADAP KEUNGGULAAN KOMPETITIF DI ERA GLOBALISASI. Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(2), 667–674. https://doi.org/https://doi.org/10.47492/jih.v12i2.2985
Azisah, N. (2022). Peran Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa Program Studi Pendidikan IPS Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum Universitas Negeri Makassar. SOCIAL LANDSCAPE JOURNAL, 3(2), 19–32. https://doi.org/10.56680/slj.v3i2.33844
Cahyanovianty, A. D., & Wahidin, W. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Pendekatan Rme Menggunakan Articulate Storyline Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pada Siswa Smp. Wilangan: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 2(4), 217. https://doi.org/10.56704/jirpm.v2i4.12856
Dewi, P., Adara, K., Lia, F., Natasya, P., & Mandela, M. (2024). PROFIL KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PESERTA DIDIK KELAS 8 SMP DI PALEMBANG. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat: EDUABDIMAS, 3(3), 242–252. https://doi.org/https://doi.org/10.36636/eduabdimas.v3i3.4435
Dwi Cahya, O., Dias Mumpuni, S., & Apriatama, D. (2022). Implementasi Kampus Mengajar Angkatan I di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 3(02), 93–99. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v3i02.656
Fahlevi, M. R. (2022). Upaya Pengembangan Number Sense Siswa Melalui Kurikulum Merdeka. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 11–27. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.2414
Firdaus, F., & Septiady, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Di Sekolah 3T (Tertinggal , Terluar , Terdepan). Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Teknologi, 1(2), 213–220. https://jurnal.yappsu.org/index.php/skylandsea/article/view/82/87
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar Dharma. JURNALBASICEDU, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
Hasibuan, F. D., & Ain, S. Q. (2024). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Minat Baca pada Siswa Kelas IV di SDN 10 Kecamatan Kandis. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1469–1478. https://doi.org/10.58230/27454312.707
Hidayatullah, S., Sulistyawati, S., & Jupri, A. R. (2019). Pelatihan Mading Sekolah bagi Siswa SMP Muhamamdiyah 19 Sawangan dan SMA Muhammadiyah 07 Sawangan. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 10(2), 144. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v10i2.3300
Hikmawati, H. (2022). Melatih Soft Skills Mahasiswa Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3 Tahun 2022 di SDN 10 Ampenan. Unram Journal of Community Service, 3(2), 30–37. https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i2.190
Maharbid, D. A., Irawati, R., Faridatul, A., & Aisyah, F. N. (2025). PKM-Asistensi Pengembangan Bahan Ajar Microlearning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pedagogis , Literasi dan Numerasi Guru Penggerak Tingkat Sekolah Dasar. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 857–863. https://doi.org/https://doi.org/10.31949/jb.v6i2.11197
Mega, A. M. P., & Faisal Madani. (2023). Analisisis Assesmen Autentik Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 778–788. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5659
Mei Vella, A., Darmayanti, N., & Faizah, Y. N. (2023). Aktualisasi Program Kampus Mengajar Sebagai Wadah Kontribusi Mahasiswa Terhadap Pendidikan Dasar Di Sd Negeri Kedungmegarih. Jurnal Bakti Kita, 04(02), 2723–6285. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/baktikita.v4i2.4774
Naffis, A., & Shintya, A. (2024). Tantangan Kompetensi SDM dalam Menghadapi Era Digital : Sebuah Literatur Review. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnia, 01(02), 53–59. https://doi.org/https://doi.org/10.70508/2egxeq43
Nirfayanti, N. (2024). PENGUATAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA SD PADA PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 8. Pedagogy, 10(02), 641–652. https://doi.org/https://doi.org/10.30605/pedagogy.v10i2.6147
Nurcahyono, N. A., Kunci, K., Literasi, K., Numerasi, K., & Pembelajaran, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Melalui Model Pembelajaran. HEXAGON: Jurnal Ilmu dan Pendidikan Matematika. Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 2988–7763. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4924
Nurfitriyanti, M. (2016). MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA. FORMATIF: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2), 149–160. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i2.950
Nurhayati, S., & Winata, A. (2018). Pembelajaran Dengan Media Pohon Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas I Sdn Sidorejo I Tuban Pada Tema Peristiwa Alam Dan Subtema Bencana Alam. Jurnal Teladan, 3(1), 15–30. http://journal.unirow.ac.id/index.php/teladan/article/view/31/31
Pratiwi, P. D. R., Trisnawati, N. F., Kumalasari, L., & Tondatuon, H. A. (2024). Kontribusi Mahasiswa Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Literasi Numerasi Sd Negeri 24 Kota Sorong. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 2(1), 17–28. https://doi.org/10.33506/jme.v2i1.3396
Puspasari, L., & Dafit, F. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah. Equity In Education Journal, 1(1), 56–61. https://doi.org/10.37304/eej.v1i1.1553
Putro, A. H., & Sa’diyah, H. (2022). Peningkatan Literasi Siswa Melalui Program Les Privat Calistung dan Pohon Literasi di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(2), 72–79. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v22i2.1396
Rahayu, A. P., Wahib, A., & Besari, A. (2023). Peningkatan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar Melalui Pojok Baca. Open Community Service Journal, 02(02), 122–130. https://doi.org/https://doi.org/10.33292/ocsj.v2i2.41
Rahmad, I. N., Ayuningrum, S., Azizah, F. N., Azra, Q. A., & Marcella, Z. T. (2024). Penguaatan Pembelajaran Berbasis Literasi dan Numerasi. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 10–17.
Sappaile, B. I., Putro, A. N. S., Ahmad, S. N., Artayani, M., Zahir, L. A., & Andilah, S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Penanaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Menengah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 8547–8557. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.3155
Sardani, S., Khairuddin, K., & Usman, N. (2021). Manajemen Program Gerakan Literasi Sekolah Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sd Di Gugus 1 Indrapuri Aceh Besar. Visipena, 12(1), 17–29. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1262
Sarnoto, A. Z. (2023). Pelatihan Literasi Numerasi Kelas Awal di Jakarta Selatan. SABAJAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 7–13. https://doi.org/10.59561/sabajaya.v1i3.34
Setyadi, Y. D., Wulandari, D., Lestari, L. D., Meliasari, W. O., & Sari, I. N. (2021). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai “Agent Of Change dan Social Control.” Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1542–1547. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8592
Sibarani, L. B., Dame Ifa Sihombing, Sanggam P. Gultom, Sharfina Haslin, & Aswar Tarigan. (2022). Pendampingan Literasi, Numerasi, Adaptasi Teknologi, Administrasi Serta Memperkenalkan Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri 282 Tornaincat. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(6), 5131–5140. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i6.3430
Siregar, M. R. B., Angelina, A. D., Maisarah, M., Annisa, L., Mardianto, M., & Haidir, H. (2022). Peran Literasi Baca Tulis Dalam Menumbuhkan Minat Membaca Siswa di Madrasah Tsnawiyah Negeri. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 149–159. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.237
Ulfa, E. M., Nuri, L. N., Sari, A. F. P., Baryroh, F., Ridlo, Z. R., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Game Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9344–9355. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3742
Ulyarul, C., Makki, M., & Jiwandono, lham S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pohon Literasi Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Journal of Classroom Action Research, 4(3), 82–86. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i3.1913
Utami, E. L., Mulyadiprana, A., & Saputra, E. R. (2023). Peran Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 302–312. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.2550
Wafiqni, N., & Haryanti, F. (2021). Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Hasil Belajar Matematika (Perkalian) Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(2), 265. https://doi.org/10.32934/jmie.v5i2.298
Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil Pisa Dan Faktor Penyebab. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 11–19. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.283
Zubaidah, E., & Saptomo, B. (2004). Pengelolaan Majalah Dinding di Sekolah. Jurnal Ilmiah Guru (JIG) COPE, 8(1), 35–42. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jig%20cope.v8i01.5431
DOI: https://doi.org/10.35308/baktiku.v7i1.10384
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar
Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Teuku Umar darmabakti@utu.ac.id
(0655) 7110535 I +625372609407 l +6282322266622
Jl. Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23681, Indonesia
Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.