APAKAH YANG MEMPENGARUHI KONSUMEN MUSLIM MEMBELI PRODUK MAKANAN IMPOR DALAM KEMASAN

Fajar Makfirah, Khairil Umuri

Abstract


Global economic developments have made it easy for imported packaged food products to enter Indonesia. Specifically, this study explores the determinants related to decision making made by Muslim consumers buying packaged imported food products. The sample in this study was 100 respondents who were taken using a purposive sampling technique. Based on multiple linear regression, it is noted that the decision to buy imported food products is simultaneously determined by the variable halal labeling, price, and religiosity. Partially, only halal labeling does not affect purchasing decisions on packaged imported food products. Meanwhile, price and religiosity influence purchasing decisions on packaged imported food products. This empirical evidence shows that halal labeling has not been the focus of Muslim consumers in buying packaged imported food products. This becomes an important issue because consuming halal food is an obligation for a muslim.


Full Text:

PDF

References


Bulan, T. putri L., & Fazrin, K. (2017). Pengaruh Label Halal dan Bonus dalam Kemasan terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Kinder Joy pada Masyarakat Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(2), 729–739.

Chandra, I. G., & Brata, S. (2015). Derajat Keterbukaan Impor dan Derajat Konsentrasi Komoditas kedelai di Indonesia. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 4(3), 873–897.

Davidson, H., Suworto, & Nasikah, D. (2021). Pengaruh Country of Origin dan Labelisasi Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan dan Minuman Import di Kota Metro. Jurnal Ilmu Manajemen Retail (JIMAT), 2(2), 61–70. https://doi.org/

Dharmmesta, B. S., & Handoko, T. H. (2018). Manajemen Pemasaran: Analisis Perilaku Konsumen. BPFE-YOGYAKARTA.

Firdaus, N. M. I. (2022). Urgensi Food Ingredient pada Makanan Impor. Journal of Islamic Business Law, 6(3), 1–14.

Ginting, S. R. I., Sugianto, & Hasibuan, R. R. A. (2022). Effect of Halal Certification, Halal Awareness, Product Quality and Price on Consumer Purchase Interest (Case Study: Mie Ayam Mushroom Haji Mahmud S.). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi Review, 2(2), 421–428. https://doi.org/10.53697/emba.v2i2.1028

Hair, J. F. ., Hult, G., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2010). Multivariate Data Analysis.Seventh Edition (17th ed.). Pearson Prentice Hall.

Hutauruk, R. S., & Hutabarat, S. M. D. (2021). Tanggung Jawab Pelaku Usaha Pengedar Produk Pangan Impor Ilegal. JUSTITIA: Jurnal Ilmu Hukum …, 8(3), 367–382. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/Justitia/article/view/2836

Imamuddin, M. (2017). Pengaruh Label Halal dan Religiusitas terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Mahasiswa Iain Bukittinggi T.a 2016/2017. EKONOMIKA SYARIAH: Journal of Economic Studies, 1(1), 34–47.

Izzuddin, A. (2018). Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal dan Bahan Makanan terhadap Minat Beli Makanan Kuliner. Jurnal Penelitian Ipteks, 3(2), 100–114.

Kanisius, W. wanda. (2015). Pengaruh Harga dan Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian di Mini Market Lulu Mart Samarinda. Journal Ilmu Administrasi Bisnis, 3(4), 757–768. ejournal.adbisnis.fisip-unmul.ac.id

Kotler, P., & Armstrong, G. (2014). Principles of Marketing (14th ed.). Pearson Education Limited, Essex.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kurnia, S. D., & Sudrajar, I. (2019). Analisis Pengaruh Label Halal terhadap Keputusan Pembelian Makanan Impor dalam Kemasan pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Sumatera Utara. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Mulasakti, G. P., & Mas’ud, F. (2020). Faktor Penentu Minat Beli Produk Makanan dan Minuman Impor Berlabel Halal. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 294. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i2.796

Ramadhani, M., Jiuhardi, & Kurniawan, E. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Impor Beras di Indonesia. Jurnal Ilmu Ekonomi Mulawarman (JIEM), 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29264/jiem.v5i2.7700

Rohman, A. (2018). Menyoal Filosofi ‘An Taradin pada Akad Jual Beli (Kajian Hukum Ekonomi Syariah dalam Transaksi Jual Beli). Et-Tijarie: Jurnal Hukum Dan Bisnis Syariah, 3(2). https://doi.org/10.21107/ete.v3i2.3911

Rustandi, N., & Marlina, H. (2022). Pengetahuan Produk dan Religiusitas terhadap Keputusan Pembelian Makanan Berlabel Halal pada Mahasiswa Universitas Suryakancana Cianjur. Ar-Rihlah : Jurnal Keuangan dan Perbankan Syariah, 02(02), 149–164.

Sagita, A. M., & Saputra, A. (2022). Perlindungan Hukum terhadap Konsumen Makanan Impor Tanpa Izin Edar yang Dijual Melalui Aplikasi Shopee. Ajudikasi : Jurnal Ilmu Hukum, 6(1), 73–88. https://doi.org/10.30656/ajudikasi.v6i1.4670

Sakti, M., Aryanti, D., & Yuli W, Y. (2015). Perlindungan Konsumen terhadap Beredarnya Makanan yang Tidak Bersertifikat Halal. Jurnal Yuridis, 2(1), 62–77.

Sarasi, V., Helmi, A., & Burhanudin, A. F. (2023). Analisis Pengaruh Labelisasi Halal, Harga dan Desain Kemasan terhadap Pembelian Mie Instan Impor. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 105–115. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7885DOI:http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7885

Simanjuntak, M., Utami, F. S., & Johan, I. R. (2015). Consumer Vulnerability and Purchase Behavior of Food Packaging Products. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 8(3), 193–203.

Suparyanto, & Rosad. (2015). Manajemen Pemasaran. In Media.

Sutardi, I. (2018). Analisis Persepsi Konsumen tentang Labelisasi Halal pada Pembelian Produk Makanan Impor dalam Kemasan Ditinjau Perspektif Ekonomi Syariah di Kecamatan Bengkalis Kabupaten Bengkalis. THE Journal : Tourism and Hospitality Essentials Journal, 8(1), 31. https://doi.org/10.17509/thej.v8i1.11687

Yunitasari, V., & Anwar, M. K. (2019). Pengaruh Label Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Kemasan Impor pada Mahasiswa Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 49–57. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jei/article/view/26639/24392




DOI: https://doi.org/10.35308/jbkan.v7i2.7901

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen (JBKSM)

Editorial Office

Jurusan Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Teuku Umar

 Jl. Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23681, Indonesia

 jbksm@utu.ac.id

+6282165076974  l  +6285277182682

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.