Analisis Kinerja PDAM Kota Padang Panjang dalam memberikan Pelayanan Air Bersih untuk Masyarakat Kota Padang Panjang

Citra Dwi Putri, Kusdarini Kusdarini, Roni Ekha Putera

Abstract


This research is motivated by the large number of water resources owned by PDAM Padang Panjang city. Furthermore, PDAM Padang Panjang city also has a breakthrough in activities that are not owned by other PDAMs in the West Sumatra region. Nevertheless, in reality, PDAM Padang Panjang City has not provided the same service to all its service areas. The research objective is to describe the performance of PDAM Padang Panjang in providing clean water for the people of Padang Panjang City. The research method used in this research is descriptive qualitative with data collection techniques using interviews, observation, and documentation. To test the validity of the data obtained, it was carried out through source triangulation techniques. The theory used in this research is the theory of performance, according to Wibowo, which consists of four variables, namely input, process, output, and benefits. The results showed that from the four variables put forward by Wibowo, it could be concluded that the performance of PDAM Padang Panjang in providing clean water for the people of Padang Panjang has not been maximally achieved. Because there are still several indicators from the theory used that have not achieved the results expected by the PDAM. For example, the human resources in the PDAM have not received evenly distributed training, incomplete financial management, incomplete supporting documents, and the management of existing natural water sources has not been maximized.

Keywords


Performance, PDAM, and Clean Water

Full Text:

PDF

References


Fahmi, I. (2016). Pengantar Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Keban, Y. T. (2008). Enam Dimensi Strategi Administrasi Publik. Yogyakarta: Gava Media.

Mahmudi. (2010). Manajemen Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen.

Mahmudi. (2015). Manajemen Kinerja Sektor Publik . Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen.

Mahsun. (2009). Pengukuran Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: Bpfe-Yogyakarta.

Moleong. (2002). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.

Pasolong, H. (2007). Teori Administrasi Negara. Bandung: Alfabeta.

Sudarmanto. (2009). Kinerja Dan Pengembangan Kompensasi Sdm. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wibowo. (2007). Manajemen Kinerja . Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.

Wibowo. (2017). Manajemen Kinerja Edisi Kelima. Depok: Pt. Rajagrafindo Persada.

Hafizhah. (2019). Kinerja Organisasi Pengelola Tingkat Masyarakat Dalam Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Hasil Program SANIMAS Di Kelurahan Kapalo Koto Kota Padang. Padang: Universitas Andalas.

Khairani, F. (2009). Kinerja Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Kota Padang Dalam Upaya Peningkatan Pelayanan Publik. Padang: Universitas Andalas.

Natalia, Benita M. Dkk.Vol.2. No. 1. (Implementasi Program ZAMP untuk Memenuhi Kebutuhan Air Minum Masyarakat. Jurnal Administrasi Publik.

Dokumen Business Plan PDAM Kota Padang Panjang tahun 2015-2019

Dokumen Evaluasi Kinerja PDAM Kota Padang Panjang Tahun 2016

Dokumen Evaluasi Kinerja PDAM Kota Padang Panjang Tahun 2019

Dokumen Laporan Umum PDAM

Dokumen RKAP(Rencana Kerja dan Anggaran Perusahaan) tahun 2020

Dokumen Program Kerja PDAM Tahun 2019

Dokumen Rencana Induk Pengembangan Sistem Penyediaan Air Minum Kota Padang Panjang Tahun 2016-2036

Data Pegawai PDAM Kota Padang Panjang Tahun 2019

Data Pegawai Penerima DIKLAT tahun 2019

Dokumen Pengaduan Pelanggan PDAM Tahun 2019

Formulir Permohonan Menjadi Pelanggan PDAM Kota Padang Panjang

Peraturan Pemerintah No 122 Tahun 2015 tentang Sistem Penyediaan Air Minum (SPAM)

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No. 492/MENKES/PER/IV/2010 tentang Persyaratan Kualitas Air Minum

https:/www.pu.go.id/berita/view/15178/bppspam-dampingi-pdam-padang-panjang-terapkan-zamp (diakses pada tanggal 10 september 2019)




DOI: https://doi.org/10.35308/jpp.v7i1.3184

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Citra Dwi Putri, kusdarini kusdarini, Roni Ekha Putera

Jurnal Public Policy
p-ISSN: 2477-5738  I  e-ISSN: 2502-0528  I  DOI: 10.35308
Jl. Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23681, Indonesia
(0655) 7110535 l +621260313742 l +6285277110911
License Creative Commons is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License